Terug naar overzicht

02-04-2024

“In Limburg is de meeste vraag naar Bijbels”

Aan het woord is voorzitter Jan-Dirk Liefting van Stichting Evangelisatie Sjofar. Bekend van de gele evangelisatiebussen. “Een ambulance? Wat is er aan de hand? Kunnen we hier bloedprikken?”, zijn vaak de eerste reacties van voorbijgangers. Jan-Dirk vertelt over de evangelisatieacties die maandelijks in samenwerking met Stichting IRS georganiseerd worden in Noord-Brabant en Limburg.

“In Limburg is de meeste vraag naar Bijbels”

Sympathieker

“In het zuiden van ons land zijn de mensen wat sympathieker, warmer en enthousiaster”, zo begint Jan-Dirk zijn verhaal. Volgens hem is de sfeer tijdens het evangeliseren in Limburg en Noord-Brabant over het algemeen goed: “De meeste mensen hebben op de ene of andere manier een link met het geloof. Men heeft nog wel het gevoel dat er een God is. Het idee dat er een ‘onze lieve Heer’ is, leeft daar nog heel sterk.”

Diepgang

“Je hebt snel een opening tot gesprek”, zo vervolgt de evangelist uit Ede. “Maar de grote vraag is: hoe diep zit het geloof? Dan ga ik doorvragen: wat houdt het geloof voor je in?” Niet zelden vraagt Jan-Dirk in een gesprek met een voorbijganger naar de betekenis van het kruis van Christus. “Dan ben je meteen bij de kern om te weten of de ander begrepen heeft waar het om gaat. Het is verbazend dat ik onder heel veel rooms-katholieken te horen krijg: “Jezus aan het kruis gestorven? Dat had voor mij echt niet gehoeven!”

Bijbelverspreiding

“Mijn hoop voor rooms-katholiek Nederland is dat mensen zelf de Bijbel gaan lezen en hun eigen overtuiging en geloofsbeleving toetsen aan de Bijbel. In Limburg en Noord-Brabant worden de meeste Bijbels verspreid. Dat zijn ook de plaatsen waar de meeste vraag naar Bijbels is. Veel zeventigplussers, met name in Limburg, komen om een gratis Bijbel.” Er worden veel Nieuwe Testamenten uitgedeeld. “Dat kunnen er zomaar dertig of veertig per dag zijn”, zo weet hij. “Het is zo mooi dat je hen het Woord van God mag meegeven, dat ze zelf daarin kunnen lezen wat het Evangelie inhoudt!”

Aanknopingspunten

“Ben je een christen?” Die vraag stelt Jan-Dirk eerder in Limburg of Noord-Brabant dan in bijvoorbeeld Noord-Holland. De meeste jongeren in Zuid-Nederland reageren bevestigend: ze zijn vaak gedoopt en hebben communie gedaan. Voor de evangelist is het een goed aanknopingspunt tot een gesprek. “Ik stel dan de vraag: “Wat betekent de doop voor jou?” Dat weten ze echt niet.” Juist het stellen van vragen is volgens Jan-Dirk een beproefde manier om in Nederland te evangeliseren. “Ik wil de ander laten nadenken over eigen zekerheden of dingen die uit traditie gedaan worden. Wat is de werkelijke waarde of betekenis ervan? Doe je dingen omdat het zo hoort of omdat je het verlangen hebt om gewassen en gereinigd te worden van je zonden en om dicht bij de Heere te leven?”

Open gesprek

Jan-Dirk heeft regelmatig een hart-tot-hart gesprek met een rooms-katholieke gelovige. “Ik kom best wat ouderen tegen die echt heel dankbaar zijn voor wat ‘de lieve Heer’ gedaan heeft en die belijden dat Jezus hun Verlosser is.  Bij de jongeren is het rooms-katholicisme helaas vaak niet meer dan buitenkant.” In het evangelisatiewerk streeft Liefting ernaar om het over de kern van het geloof te hebben: “Het gaat uiteindelijk niet om de Rooms-Katholieke Kerk of het protestantisme, maar om het Woord van God. Rondom de Bijbel kunnen we elkaar denk ik goed vinden.”

Terug naar overzicht